بازدید : 512
نویسنده : غریبه آشنا

چَک چِنه

 

دوکلمه حرف حساب به قیمت یک گوش شنوا وچندگام به ارزانی همت وفراوانی کارهاییکه روی زمین آنچنان ماندن یاسبزگشته یازردی گرفته ویاچنان مانده اندکه شبیه فسیل ماقبل تاریخ شده اند.

تاقبل ازاینکه مقام عظمای ولایت فرمان آتش به اختیارراصادرنماینددغدغه خیلی ازهمتباران عزیزم تدریس زبان مادری درمدارس بودوگلایه های فراوان درخصوص بی توجهی مسئولین به این اصل ازقانون اساسی بوده وبارهاشاهدمصیبت نامه ومناجات های حزن انگیزومویه های جگرسوزهمراه باآهنگ هایی نظیر سازچَمِرْونه ( سازعزا که نت های شادی رابصورت عکس مینوازند) بوده و....

 لرپرس ایمان قلبی داردکه دغدغه این همتباران فرهیخته بیشترازروی دلسوزی واحساس مسئولیت نسبت به آینده قوم لربوده وهمچنین واهمه ازحذف فرهنگ های ناب واصیل سنتی ست که بخاطرکج فهمی برخی مسئولین خودشیفته درطول تاریخ ایران قبل وبعداز انقلاب وخصوصادهه نوداسیرصنعتی شده اند که هیچگونه همخوانی باسنت های قومی نداشته حال خواسته یاناخواسته باعث شکاف عمیقی میان نسلهایی شده که یک طرف آن باقیمانده نسلی بوده همراه باسنت درکنارصنعت رشدکرده که همین نسل ناخواسته باعث شدندتاسنت فراموش گرددواینک درفقدان آن درعذاب هستندویکطرف آن نسلی ست که ازسنت هافقط متضادبودن هاراشنیده اند...

سوال لرپرس

۱_اگرتدریس زبان مادری براساس اصل ۱۵قانون اساسی آزادبوده پس اینهمه دادوهواربرای چیست ؟

۲_آیاتاکنون اقدامی در خصوص تدریس  زبان مادری قوم لرصورت گرفته که ممانعت ایجادشده یااینکه قصاص قبل ازجنایت میکنیم؟

۳_آیاکتابی مبنی بر زبان مادری تاکنون نوشته شده که مجوزانتشارنداده اند؟

۴_آیاتاحالامسئولین مربوطه خصوصانمایندگان محترم مجلس وهمچنین شوراهای شهرروستادراین خصوص اقدام شایسته ای انجام داده اندکه دولت یاحکومت ازآن جلوگیری نموده ؟


 

راهکاراساسی لرپرس

اگرمرادازاین نوشتن هاخالی ازمواردسیاسی بوده وصرفادغدغه فرهنگی ست آنهم مقابله بافرهنگ بیگانه ازجمله سندخیانت ۲۰۳۰ وحفظ اصالت و....است پس براساس فرمان ولی امرمسلمین ( آتش  به اختیار ) برتمام مجریان ومتولیان فرهنگی وهمچنین عامه مردم واجب است بجای فریادزدند هرکسی به سهم خودش درانجام این کارپیش قدم شودوباهمکاری شورای های شهروروستاوتشکیل  خانه فرهنگ 

درراستای احیازبان مادری باتدوین کتابی جامع براساس لغات همراه بارسم الخط زبان مادری همان منطقه اقدام کنندکه دراین راه باکمک وبکارگیری نخبگان فرهنگی خصوصا اساتیدوفرهنگیان وکارشناسان متخصص همان منطقه آموزش وپروش راملزم به اجرای قانون نمایند.

امیدوارم این راهکاربتواندگره این دغدغه قانونی رابازکندتادیگرشاهدبه تاراج رفتن تاریخ قومیت هانباشیم...

لرپرس آمادگی هرنوع همکاری دراینخصوص رااعلام مینمایدوباکمال میل درانجام این کاردرخدمت همتباران عزیزبوده...

 

مدیرمسئول پایگاه تحلیلی خبری لرپرس

علی سرابی یاقوند

 

مارادرکانال لری گرام حمایت کنید

ڪانال لـــــــــری گـــــــــرام 

 


:: موضوعات مرتبط: سیاست , ادبیات , ,
:: برچسب‌ها: زبان مادری , قوم لر , تدریس , قانون اساسی , آموزش وپرورش , اصالت وسنت , سند۲۰۳۰ , لک لکی درکارنیست ,



بازدید : 1569
نویسنده : غریبه آشنا

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  گویش : 
پس از انقراض ساسانيان، آنچه پايداری وغلبه ی معنوی ايرانيان بر اعراب گشت ، فرهنگ وزبان قوم ايرانی است. 
مردم لر نيز همانند ديگر ايرانيان ، گرچه کيش باستاني خود را به مرور زمان رها کرده وبه آيين اسلام درآمدند ولي زبان کهن خويش را نگاهداري نمودند . بسياري از واژههاي لري اغلب ريشه هاي باستاني دارند و به احتمالا تعداد زيادي از اين واژه ها مربوط به زبانهاي كاسي و عيلامي مي باشد . گفته مي شود زبان پارسي در زمان امپراتوريهاي هخامنشي ، اشكاني و ساساني در لرستان گسترش يافته است . 
در بين زبانهاي جنوب غربي ايران ،زبان (گويش)لري بزرگترين رابطه را با زبان فارسي دارد. كه هر دوي آنها دنباله پارسي ميانه، زبان پارتيان قرن هشتم بعد از ميلاد هستند ،و همانگونه كه مي دانيم پارسي ميانه، زبان پارتيان و ساسانيان بود كه به تدريج تغيير شكل داده و به صورت زبان فارسي نزديك است كه بعضي معتقدند اين زبان در گذشته نه چندان دور از فارسي منشعب شده است . 
گويش مردم لرستان بيشتر لري ولکي است. بر اساس مطالعات زبان شناسي ، زبانهاي لري و لكي جزو زبانهاي هندو _ اروپايي به شمار مي آيند. زبانهاي ايراني شامل زبانهاي ايراني شرقي ، و زبانهاي ايراني غربي مي باشد . لكي و لري جزو زبانهاي ايراني غربي محسوب مي شوند .
گويش لري به طور عموم و لهجة باشتي كه مورد بحث ماست، از گروه زبان هاي ايراني جنوب غربي است و از لحاظ ساخت دستوري و واژگاني با فارسي نو پيوند نزديك دارد. اين لهجه 25 صامت و 6 مصوت ساده و 2 مصوت مركب دارد
.      

                                                             برگرفته از مقاله استاد علي رضا حبيبي

بررسی گویش لری مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد نکاتی چند را آشکار می سازد. نخست

اینکه گویش لری دیرتر و کمتر تحت تاثیر زبانهای بیگانه قرار گرفته است و سپس اینکه گویش

مردم این سامان با گویش های سایر لرهای ایران اختلاف ریشه ای ندارد و آخر اینکه بسیاری از

واژگان فارسی در این گویش پرکاربرد هستند.                                                                 

گویش لری مردم این سامان شاخه ای از فهلویات است و قرابت و هم ریشگی با زبان فارسی

دری دارد و آکنده از واژه ها و ریشه های افعال پهلوی ساسانی است. سه گونه گویش لری در

این استان وجود دارد که در ادامه بطور مختصر پیرامون هرکدام شرحی می دهیم.                 

 


:: موضوعات مرتبط: سنت وعقایدقوم لر , تاریخ وشناسه , اداب ورسوم ایلیاتی , ,
:: برچسب‌ها: قوم لر , کهگیلویه وبویراحمد , ممسنی , اشعار , ایین ها ,



بازدید : 780
نویسنده : غریبه آشنا
مثنوی حماسی لری_مینجایی در رسای دوتن از خواهران
 
خوب لرستانی که مظلومانه درحادثه تروریستی تهران شهیدشدند..
 
           
گلونی_غرقه_وخی

برارون غیرتیم صف وصف منن 
هازنن ساز چمر گلونی به نن 

دوتاشیرزه کوشسه دنسل یوتاب
خی توکیه دگلویناشودمین قاب

برارونتو خیلیه ن دوشمه شکارن
چی سیاوش وآرش یا روزگارن 

چی کاوه دارن وه دس درفش غصه
سی تقاص خینتو بینه یه دسه  

پوشینه کول ستره واشنگ وچوغا
تابه ایره ن تقاص خین سور شما

صدگردان زره پوش دنسل رستم
آماده جنگ مننه وا دل پر غم

هرکومشویه آیروبرزنه نترسه
منتظردستورن تا که برسه

لرسونمیگذره هرگزدخینتو
مگرروزیکه بکوشه قاتلینتو

سی هرقطره خینتویه نفرکوشم
مرزمونه که دیه سرد وایه لشم

داعشون بی صفت، وهابی منظر
ارنفسم دسینه م وی نیلم وتو سر 

برارون ای دخترو هزارهزارن 
سی تقاص خینشوکل بیقرارن 

منتظرِدستورِ رهبر ی هیسن 
تا بینی که چطور دجا وریسن 

سی قوم لرننگه که تقاص نسونه 
لرسوزادگاه شیرون پهلونه 

خین سورخوهرونم ها وره چه شم
سی تقاص خینشو  ها نقشه کشم 

روزی که فرمون رهبری صادروا
داعش وهابیه که میره درجا 

پرده سی وه سر شونه لرسونه
تاروزی که تقاص خینشون بسونه

قسم وه خینه سور دو خوهرونم
سی تقاص خینشو آروم نمونم

لرسونمیگذره د خین سورشو
تابیره تقاص د کورودخترشو 

گلونی خوهرونم د خی پیچسه 
ننگه سی لر که دودختردش کوشسه

بستمه پیمونی واای دوخوهرم
منتظردستور حمله رهبرم  

روزگارداعشن کنم چی شوگار
تابوه درس عبرتی سی روزگار

لرسوکول بستنه شنگیاواقطار
تاکه داعش فکرنکونه ناری برار

داعشوفکرنکونی ایچه عراقه
لرسوشیرپروره ملک آفاقه 

ملک ایرو کی سوریه یاعراقه
ریشتون آخرسوزنن واگل وساقه

قسم وه دوگلونی غرقه وخینتو
تقاص سختی گیریم د قاتلینتو

کی وه که رهبرم وم بیه دستور
تانسل داعشیان بونم د مین گور 

هرکسی که خینتونه پایمال بکه
جووشو نه میلمو  یکه وه یکه 

قوم لر فدائی شیر کور حیدرن 
بجز رهبر د کسی فرمو نه ورن

تاقیامت لوسو داغدارتونه 
سی تقاصتوداعشن کردن نشونه

قوم لر غیرتین هه چی سیاوش
وه دسیاشوقرونه واکمان آرش  

تانفس د سینه مو داره جریان
سربازسیدعلی ام محافظ قرآن

کاش امام زمونمو سریعتربیا
که انتظارکشتمونه د ای دنیا

 واخینش امضاکرده حرفش علیا
جونشه سی ملک ایران میکه فدا

شاعرحماسی سرای قوم لر (تخلص علیا ) 
علی_سرابی_یاقوند 
لرپرس  

کپی بدون نام سراینده ومنبع شرعاحرام است

لرپرس

 


:: موضوعات مرتبط: ادبیات , دلنوشته های شکسته , ,
:: برچسب‌ها: گلونی , خون الود , حمله داعش , تروریست , قوم لر , شهیدان لرستان , مجلس شورا , حرم , مدافعان , انتقام , ,